دوشنبه , 26 شهریور 1403

جامعه‌ی مدنی و ضربه گیری بحران‌های اجتماعی

به قلم سمیرا ضرابی

از شاخص‌های اجتماعی نظام سیاسیِ توسعه یافته‌، که می‌توان بر اساس آن، نظام سیاسی توسعه یافته را، از نظام سیاسی توسعه نیافته، متمایز کرد، “جامعه ی مدنی” است.

جامعه‌ی مدنی یا عرصه‌ ی عمومی، محدوده‌ی بینِ عرصه‌ی قدرت سیاسی و عرصه‌ی خصوصی را تشکیل داده و از ویژگی‌های یک نظام دموکراتیک (مردم سالار) است، یعنی هم ساختار سیاسی و هم ساختار اجتماعی، هر دو هویت دارند و چون هویت دارند، پس دارای حقوق و تکالیفی هستند که مسبب ایجاد تعامل و روابط بین آن دو می‌شود، و به این ترتیب، بر همدیگر تأثیر می‌گذارند!

از این رو، «مهمترین ویژگی یک‌نظام توسعه یافته، آن است که از متن و دل جامعه بیرون آمده باشد.» یعنی نماینده ی جامعه باشد!‌ و همچنین مستقل از دولت بصورت خودمختار، عمل نماید!

در این صورت است که می‌تواند به وظایف ذاتی خود، یعنی انتقال مطالبات اجتماعی و خواسته های ملت به دولت و پاسخگو ساختن عرصه ی سیاسی کمک نماید!

جامعه‌ی مدنی قوی، مطالبات را شناسایی و خواست ها و مطالبات را در اختیار حاکمان قرار می‌دهد!‌

اینگونه است که جامعه از مطالبه تهی شده و به این شکل، از نظر اجتماعی می تواند جامعه را‌ از خشونت جمعی و حرکت به سوی محرک های تند روانه و حرکت‌های خشونت آمیز دور نماید!

جامعه‌ی مدنی، علاوه بر شناسایی مطالبات و یادآوری آن به حاکمیت، مطالبات نو و تازه را نیز شناسایی نموده و فضای گفتگو را ایجاد می نماید.

جامعه‌ی مدنی به مثابه‌ی ضربه گیری قوی است، بین مردم و حاکمیت! و از اصطکاک های احتمالی بین بخش های مختلف جامعه(مردم) و حاکمیت می کاهد .

حاکمان دور اندیش، برای جامعه‌ی مدنی (سازمان ها، تشکل‌ها، نهادها، احزاب و رسانه ها) که بین حاکمیت و جامعه قرار دارند، شرایط فعالیت ایجاد کرده و از تهدید، تحدید و تطمیع آنها به سیاست های برتری طلبانه، امتناع می ورزند! در نگاه حاکمان دور اندیش، نهادهای مدنی پذیرفته می شوند.

به کنشگران و منتقدان مدنی، فضای حضور، ظهور و بروز اندیشه داده می‌شود.

افراد و گروه های مرجع و نخبگان، محترم شمرده و تفکر و رویکرد شان را مغتنم می دانند .

بخشی از مسوولیت‌های اجتماعی شهروندان در این گذر، ایجاد فضایی است برای آشنایی ملت با کنش سیاسی!

با توجه به ژرفای توسعه نیافتگی، بویژه در منطقه ی پیرامونی، تلاش کنشگران مدنی بر این مهم استوار باشد که در راستای ترویج فرهنگ توسعه یافتگی و ترقی خواهی، شهروندان و بویژه بانوان، به حق و حقوق شان پیوند داده شوند.

اجازه داده شود نخبگان ما قد بکشند و حقوق شان را آگاه باشند.

به نوع اندیشه و اندیشه گران بها داده شود و همه‌ ی این موارد به این دلیل است که کنشگران و اندیشه ورزان، پیش و بیش از دیگران، بحران را مشاهده نموده و در صورت مجال دادن به آنها، می توانند در جمع بندی و پایان دادن به بحران های اجتماعی، فرهنگی و سیاسیِ پیش بینی نشده ، مددکار دولت‌ها و‌ البته حاکمیت باشند.

در این حالت، جامعه‌ی ما، جامعه ای توسعه خواه، توسعه گرا و توسعه یاب خواهد بود.

پس حاکمیت نباید با به انزوا کشاندن و کنار گذاشتن ارکان جامعه ی مدنی (ناخودآگاه) به مطالبه گری مردم در عرصه ی سیاسی و اجتماعی و… آسیب بزند.

جامعه، ی مدنی می تواند نقش تسهیل‌گر و تصفیه گر توده های مردم و حاکمیت را ایفا نماید!

حاکمیت و دولت می‌تواند بر اساس نص صریح قانون اساسی، شرایط بروز و ظهور کنشگران مدنی را فراهم نموده به آنها تریبون، منبر، مبحث و مجلس بدهد .

حاکمیت با اذعان به واقعیات روز می‌تواند ضامن کنشگری اقشار مختلف و از جمله بانوان؛ به عنوان پنجاه درصد (نیمه‌ی)سازنده ی پیکره ی جامعه و موجب ارتقاء اعتماد به نفس آنان گردد.

حاکمیت باید به شاخص های توسعه‌ی انسانی توجه داشته و در زیر گفتمان ها و قرائت های خودخواهانه و واگرایانه، پنهان نشود.

حاکمیت می تواند انواع بن بست ها را به انواع ابزار در جهت ارائه‌ی فرصتی برای بروز و کشف ظرفیت های انسانی تبدیل نماید.

حاکمیت و دولت به عنوان بخش اجرایی آن ، می تواند همواره، سازنده ی انواع گفتمانهای توسعه گرایانه باشد.

عطف به وجودمطالباتِ روشن و تمام نارسایی های موجود، اجرای برنامه ی مدون دولت به وضوح بایستی در تحقق آرمانهای رای دهندگان به گفتمان پیروز، انجام شود و در عرصه‌ی سیاسی، به جامعه‌ی مدنی دست ِ دوستی دهد!

نخبه گریزی، فرصت سوزی، حذف استعدادها، حذف و محصور نمودن صاحبان اندیشه و… تهدیدی جدی برای ساختار سیاسی و ساختار اجتماعی است و به تبع آن مملکت را دچار بحران در مشروعیت و‌مقبولیت می نماید.

بهتر است که حاکمان، بجای نفی و حذف جامعه‌ی مدنی، برایش فرش قرمز بگسترانند!

به امید فردایی بهتر!

اشتراک گذاری
https://sobhekhouzestan.ir/?p=6882

مطلب پیشنهادی

تنها با وفاق ملی مشکلات مردم حل خواهد شد / رسانه‌ها باید صدای مردم دغدعه‌مند باشند

صبح خوزستان – علی اصغر شفیعیان در آیین وفاق ملی در آینه رسانه‌ها که سه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *